Sunday, September 6, 2009

orang sakit mental

apa itu gangguan seksual?gangguan seksual boleh berlaku di mana-mana.di tempat kerja,di shopping complex,di tempat menunggu bas hatta di tepi jalan sekalipon.kebanyakkan yang menjadi mangsa adalah kaum perempuan walaupon ada sebilang kecil kes melibatkan kaum lelaki.apa jenis bentuk gangguan seksual?gangguan seksual boleh melibatkan gangguan dari segi fizikal,cara pandangan dan juga dari tutur kata.
jika seseorang menyentuh anda tanpa anda merelakan dengan niat yang tidak baik,memandang anda dengan muka yang sangat gatal x boleh nak garu atau mengeluarkan kata-kata yang membuatkan anda tidak selesa itu boleh dianggap sebagai gangguan seksual.
"cik X,kamu nampak lain la hari ini,"sambil mata melihat Cik X dari atas ke bawah berulang-ulang kali.
walaupun kata-kata di atas boleh membawa banyak erti anataranya mungkin Cik X nmpk Cantik hari ini.mungkin cik X kelihatan lain dari hari-hari sebelumnya.namun,kebanyakkan bagi kami di pihak perempuan mengganggap itu adalah sebahagian kecil dari gangguan seksual.
apataha lagi yang memberi komen telus tanpa mengunakan ayat 'double-meaning'.maka,bagi anda kaum lelaki,berhati-hati lah ketika mengeluarkan kata-kata supaya anda tidak dicop gatal atau pon G.S.
waktu di sekolah berasrama dulu,setiap kali pulang kelas jam dua.pasti ada sebuah motosikal berhenti di belakang asrama.semua tertanya-tanya.apa kejadah tengah-tengahari panas macam ni duk berhenti kat tepi jalan.rupa-rupanya.itulah flasher.hari2 kerja dia datang menayangkan 'anu'nya.siapa-siapa yang malang tertgk la.orang mcm 2,kita kena buat xtahu.makin di layan makin seronok dia.
selalunya yang menjadi si penganggu seksual ni muka memang tak handsome.maka sebab itu,mereka kurang keyakinan diri agaknya.macamana pulak dgn yang tua gatal?
dulu saya penah kenal seorang pakcik, waktu kerja sebagai cashier di pasaraya.pakcik ni baik je,selalu buat lawak n selalu cerita tentang anak2 dia yang semua belajar tinggi.lama kelamaan saya seakan sedar,pakcik 2 dah bertindak lebih dari sepatutnya walaupon saya x cukup bukti nak tuduh dia melakukan gangguan seksual.tapi yang pasti,tingkah laku dia mula tak meyenangkan.jalan paling mudah,saya mula jarakkan diri.kurangkan bercakap dengannya.dan dia mungkin dah dapat mengagak.gangguan mula berkurang.saya xpernah laporkan hal ini pada keluarga kecuali teman lelaki.tapi apakan daya,x mungkin saya meluru menyuruh teman lelaki membelasah pakcik tua miang itu gara-gara saya merasa terganggu.
hal begini sering berlaku.walaupon sudah ada undang-undang yang menegakkan nasib mangsa-mangsa gangguan seksual,tapi macamana dengan kes saya?macamana kalau saya terus-terusan mengadu pada teman lelaki atau keluarga,mereka datang mencari pakcik tersebut.membelasahnya tanpa berkata apa pon dan akhir semua itu hanya lah satu salah paham.sedangkan saya sememangnya tidak selesa dgn kehadiran dan tingkah laku pakcik tersebut.makanya,masih banyak kes2 yang tidak dilaporkan.
ada yang malu dan ada yang trauma bila menjadi mangsa gangguan seksual.kadang-kala,berpakaian litup juga x menjamin anda terhindar dari menjadi mangsa.
antara cara nak menghindar anda dari menjadi mangsa.
1)jangan berjalan berseorangan.ini membuka peluang bagi pemangsa melakukan apa saja terhadap anda.jika berteman,sekurang-kurangnya,si pemangsa akan berasa malu.
2) sentiasa bersedia dengan segala kemungkinan.simpan penyembur pemedih mata dalam tas tangan.jika anda taekwando.itu lagi dikira bagus.anda sepak terajang saja mana yang patot sebelum anda melarikan diri.
3) abaikan dan tunjukkan anda langsung x berminat dan apa yang pemangsa lakukan itu langsung x menakutkan atau menjejaskan anda.lama-lama,dia bosan la tu.
4) jerit kuat2 supaya dia malu n naseb tak baik,orang ramai akan datang membelasah si pemangsa.
5) pakai la pakaian yang menutup aurat dan tidak ketat.walupon bnda ini kadang2 tak sgt menjejaskan,namun fikirkan lah.dgn anda berpakai litup,anda mungkin menyelamatkan nasib si perempuan lain dari menjadi mangsa.

p/s: sampai sekarang pakcik miang 2 baik dgn abah.kalau lah abah tau..

No comments: