Sunday, October 18, 2009

SENARAI MAkanan xske vol.2

mungkin tiada yg taw..
aku sefamili sangat kurang makan mee kuning.
dalam hidup kami,cuma 2x mak masak mee kuning.
kali pertama mee goreng waktu maklong belah kedah datang dulu2.
kali kedua mee kari waktu majlis doa kesyukuran aku nak fly.
sebabnya.waktu kali pertama,keuwtiau dan bihun sudah abis di kedai.
kali kedua,makcik sebelah rumah yg suggest n dia yg volunteer nak masak.

taktau dimana silapnya.
kami sekeluarga kecuali adik yg bongsu menjadikan mee sebagai pilihan terakhir kami.
bagi adik yg bongsu plak (faiz),mee goreng kedai makan thailand sebelah kedai abah dah menjadi rutin hariannya.kalau dh makan nasik pon,mee goreng 2 tetap dicarinya.
mee kedai lain xmau maa.entah ape la di taruknya sampai si Faiz ketagih semacam pon aku kurang pasti.
aku dapat tau semalam,kedai makan 2 dah pon berpindah ke KL.ntah apa naseb si Faiz aku kurang pasti..

p/s: di Indonesia.anda tak akan mungkin pernah jumpa mee kuning seperti di Malaysia.
jika anda meminta mee goreng atau sebarang jenis masakan berasaskan mee.cuma mee segera (mi maggi) yg akan anda perolehi.mungkin pedagang2 cina zaman dulu2 tak sempat nak bawak masuk mee kuning ke cni)..

No comments: