Saturday, July 3, 2010

'SELAMATKAN GAZA".apa yg DAH anda lakukan?malu la sikit..

saya mungkin terlambat.orang dah lama sebarkan tentang 'benda' ni.
selama ni,saya tengok,hati ala-ala terusik macam tu saja.
abis tengok,tengok benda lain,perlahan-lahan rasa sayu tu pergi.
senang kata,tak pernah lekat lama lah.

bagi saya,asal hidup saya tak terganggu,keluarga saya tak terganggu.orang yg saya sayang tak terganggu.
itu dah cukup.mereka,biar dengan kisah mereka.sudah naseb barangkali.
tapi hari ni,saya sedar saya silap.
boleh kata silap besar.
boleh jugak kata,saya ber'dosa'.

tak rugi rasa nya ponteng kelas semata-mata datang Ke Kedutaan untuk dengar pengalaman
Dr.Syed Muhamad Haleem.Salah seorang sukarelawan bantuan kemanusiaan ke Gaza dari Malaysia.
Pengalamannya di dalam kapal Fortilla diserang,bukan calang-calang orang dapat rasakan.
saya sendiri tak mungkin seberani itu bila kita sendiri tak tahu,bila kita akan pulang kalau pergi.

Anak kecil Dr.Syed ada bertanya makciknya
"Kalau walid mati,boleh tak saya salahkan orang-orang yang pergi Carrefour tu?"

kalau anak sekecil itu mengerti,
kenapa kita yang dah matang akal fikiran terlalu susah nak paham??

orang akan cakap:
"ala,setakat aku tak beli barang2 israel pon,israel tetap berdiri teguh.tak ada kesan pon tak beli.
baik aku beli jer"

~
~
~
hal jatuh tak jatuh ekonomi Israel bukan pokok utamanya.
hal penting yg perlu kita nak ingat,
apa tindakan yang kita dah buat..sekurang-kurangnya.


bukan senang nak boikot semua barang-barang yg dah jadi nadi hidup kita serta merta.
semua paham.saya sendiri tak mampu hidup tanpa johnsons&johnsons.
tanpa nescaffe Nestle yg buat saya stay up sampai larut malam. 
tapi sekurang-kurangnya,saya dah boleh avoid  diri saya dari masuk Starbuck.
dari beli Mcdonald.dari minum coca-cola.


tak mungkin jika saya katakan,saya dah berhenti beli semua barang Israel.
sekurang-kurang saya dah cuba.
dan akan terus mencuba.


istiqamah bukan benda senang.
tapi kita boleh cuba kan..=)
p/s : gonna update soon photo Us with Dr,Syed Muhamad Haleem..=)

No comments: