Friday, July 24, 2009

busway...lots of way~

"mau ke Senin,naik yg sebelah sini atau sini,mas?"tanya cik momok sambil wat muka ala2 ayu..
"mau kemana?"balas abg guard..
" mau ke Se..nin.."
"oo..yg sebelah sini.."
"makasih mas.."cik momok senyum kunun abg guard 2 akan cair..

1st tyme naik busway..
gara2 nk jimat duit punya pasal..
Rp 3500..pegi kemana saja anda mau..
sapa xmow cuba habaq mai sket?

Busway merupakan salah satu tanda kemajuan yang aku lihat bg rakyat Indonesia..
busway di sini diibaratkan LRT di malaysia
cuma yg bezanya..kita pakai tren,mereka pakai bus.bus yg berekon..
bayar cuma sekali dan anda bisa pergi ke mana saja anda mau.
dari jakarta pusat ke jakarta timur.abis di situ ke jakarta barat pula.destinasi terakhir kami ari2,jakarta selatan.berhenti btol2 di depan mall Pondok Indah..
trah mau belanja tgk harry potter walaupon aku taw taraf sengkeknya sama je dgn aku..

perjalanan dgn busway merupakan 1 yg menarik bg aku yg ska nk tgk gelagat org ramai..
kami memang bertuah sebab arini Jumaat.busway memang padat sampai trah hampir2 nk tertinggal kt dlm bus sbb tak sempat nk turun..
aku nyaris hilang kawan.
ak perhatikan org2 yg ada dlm busway.
ada yg dpt kerusi dan byk yg kena berdiri.
busway x sehebat tren di malaysia.dia cuma punya dua gerabak yg kalau dkira sama panjangnya dgn 1 gerabak tren di malaysia.
yg di kerusi ramai yg sudah tdo.yg berdiri bergelut nak seimbangkan diri tiap kali bus berhenti atau mula berjalan.
aku bergelut menjaga tas di bahu.trauma dgn si pick pocket..
tp keadaan y penuh sesak sampai nk angkat tgn sket pon tak boleh,tak memungkinkan sapa2 nk bergerak.apatah lg mau menyeluk saku org lain.
sampai 3/4 perjalan,kerusi menjadi milikku dan trah.
ada seorang wanita di kanan ku sedang nyenyak tdo smpai kedengaran dengkuran kecil dr mulutnya.
aku mula tak sedap kerongkong.org ramai.mungkin salah seorang dari mereka pembawa virus H1N1.dalam berpuluh yg naik,hanya seorang yg memakai penutup mulut.kenapa aku tak sebijak dia?
tiap kali ada yg batuk,aku tahan nafas.konon2,possibility virus nk masuk berkurang.selang beberapa saat,aku terpaksa juga bernafas.malah makin kuat aku menyedut udara.cuba nak menghilangkan kepenatan aku menahan nafas.bodoh.ini lagi teruk.akhirnya aku merelakan semuanya...

p/s : kalau anda tahu tahap kesabaran anda cetek,amik saja taxi.busway bukan pilihan bijak untuk anda..

No comments: