Tuesday, July 28, 2009

my super grandmother

pagi smpai kelantan.plan utama sambung baki membuta dlm bus semlm.
nenek kt kmpung dh siap telepon umah.
"kak mimi dah sampai belom?"
petang dah plan ngan Eddi nak balik tgk nenek..
sepjng perjalanan byk jgk topik..
biasa la..lama x jumpa..
topik2 yg kuar kedengaran agak dewasa..
dh xde topik budak2 cam dulu..
tambah2 abah & mak dh xjoin kami balik kampung..
kami balik sendiri..
.
sampai di kampung..
"mek.bakpo dahi jendul 2?"
"oo..terantuk dahan pohon setor td.."
kalau ikut tahun ni..mek dah masuk 68 tahun..moyang aku lak dh jangkau 91 thn..
tapi tgk dia still lagi leh mantain panjat pokok manggis belakang umah..
bak kata Eddi.." my super grandmother.."
.
sekarang, mek yg bertugas jaga moyang aku yg dh leh diiktiraf sebagai khazanah negara 2..
kesian jgk sbb umah moyang ni cam pulau..
btol2 jauh dari umah org..kalau malam gerenti nmpk hitam je sekeliling..
sebab 2 owg pggil umah dia kt alik pulai..
mek aku lak jenis sosial sket..
besa la..kalau dah waktu muda2 kerja tok peraih..
kebosanan jelas sgt ternmpk di raut wajah nenek aku..
kesian mek..tapi apa la yg mampu aku lakukan selain dari melihat..
ayat yg betol..apa la yg aku sanggup..
tahap kesedaran nak membantu org tua..hanya sekadar melepas lelah di tangga..
.
moyang aku dipanggil Mok oleh anak2 cucu2 cicit2nya..
mok dh umor 91th tp sebennatnya dia masih lagi kuat kecuali dia saja malas nk berjalan..
Mok cuma mengesot jika mau bergerak..dan cuma perlu menjerit memanggil sesiapa jika maukan sesuatu..
Mok dah mula diserang penyakit nyanyuk..
waktu mula2 bersalam..
"sihat mok?"
"kenal dok sapo ni mok?"
"eddi.."
"ni mimi.."
"oo mimi.."terus memegang erat tangan aku..
"oghe mano ni"..tanya mak kpd Eddi..
"oghe kelate la mok.."
"oo..oghe kelate jugok.."balas mak ngan muka puas ati..
.
"okaloh mok..ni Eddi..adik kito.."
"tok nikoh lagi eh kito.."
"oomm..tok nikoh lagi.."
.
selang 5 minit kemudian..
"oghe mano?"
.
sah.memang sah yg moyang aku ni duk ingat Eddi 2 suami aku..
aku ngan Eddi hanya mampu gelak jer melayan soalan2 moyang ku yg sama jenis 2..
.
senyanyuk moyang ku pon,dia tetap menjaga waktu solatnya..
cuma yg bezanya..bila dia sudah mula tua ni..
baru 3 minit abis solat..dia dah mula menanya...Maghrib masuk dah?..
abis maghrib, isyak masuk doh?
kadang2 dia seakan-akan mau marah bila azan yg ditunggu2 belom berkumandang..
terpaksa la nenek aku melayan semua kerenahnya..
.
kami pulang dari kampung dgn hati yg berat tambah2 bila melihat muka mek yg sepertinya kecewa melihat kami pulang..

p/s : actually aku je yg berat hati..Eddi tak pon.dia lagi kalut ajak nk balik sebab lapar..nk mkn kt luar.eksen xmow mkn nasik kt umah..


No comments: