Wednesday, March 3, 2010

jiran baru

ada orang baru pindah belakang rumah saya.
suami askar.isteri tak keja.anak dua.
sehari lepas dia pindah masuk,abis lalang belakang rumah dia bakar.bukan tebas.bakar.
asap berkepul2 masuk rumah kami ikut pintu belakang.
saya nyaris nak mati dalam tidor dok hidu asap.
tambah2 kelantan yg memang panas macam duduk dalam oven.dah siap boleh jadi ayam golek kami yg ada kat dalam umah.

adik saya bongsu 2 jenis telus..
selamber dia pergi belakang sound org baru 2..
"pakcik,asap banyak nih..."
org 2 xde respon..

tak lama dia pergi lagi..
"pakcik,bila nak habis nih.."

saya kat dalam seronok bukan main.jujur tak bertempat adik saya ni kadang2 ada baiknya.
seronok bukan apa.saya rasa macam org belakang ni sombong.org bercakap sepatah.sepatah jugak dia balas.xde nk beramah mesra..

teringat waktu datang majlis perbarisan adik saya di maktab tentera diraja sg.besi dulu.waktu VVIP dtg,org semua pakat bangun,dia saja satu family duduk.pura2 baca pamplet..buat2 tak hendah.waktu 2,saya rasa org 2 manusia paling sombong saya pernah jumpa.

tapi hari ni, saya terfikir.mungkin juga org yg sombong 2 tak salah.dah VVIP 2 datang berejam2 lambat.sapa tak marah.sapa nk hormat kalau dia pon tak hormat org yg dtg duk menunggu dia dari awal.

nak orang hormat kita,kita kenalah hormat orang dulu..ye dak??

1 comment:

onniye*occuke said...

sombong die xbertempat la mok..ade ke patut bakar..at least, mesin bleh kire skit..bising smeta jah..haha