Thursday, April 8, 2010

faiz dan sembahyang

budak waktu kecik,kalau tanya doa makan,doa tido doa masuk tandas,semua master.tambah-tambah yg tgh2 panas baru masuk tadika.saya yg besar ni pon kadang2 malu bila duk tergagap-gagap lagi nak baca doa tidor.

adik saya yg autisme 2 pon hebat bila masuk bab menghafal doa2 harian.tapi itu waktu dia di tadika.masuk darjah 1,pelan-pelan kelancaran dia hilang.masuk darjah 2.hilang terus..dah tak dengar.saya pon dah tak tanya.mak pon tak tanya jugak.kalau tanya pon,mau nye dia mengamuk suh duduk diam.

3-4 tahun sudah,tiap minggu adik saya ni pergi follow abah solat jumaat kt masjid.mak kata,TAKPE LA DIA PEGI.MAIN2 PON JANJI PERGI AND TAK KACOW OWG TGH SEMBAHYANG.sampai la satu tahap,dia jatuh kat beranda masjid waktu tgh main-main dgn budak2 lain.berjahit jugak dagu.start 2,dia dh takmau pergi masjid.sebut je masjid,dia kata "nanti jatuh,darah"..kami paham2 la yg dia maksudkan kejadian 2..


dah bertahun2 jugak la dia xmow follow org pegi sembahyang,kalau suruh kat rumah dia geleng kepala jer.
pernah jugak saya sound2 dia,kot-kot dia paham.."Awak tak smbhyg,nnti masuk neraka,kena bakar api.panas"
dia jawab "awk jgn nak bergurau la"..
lepas 2 dia terkebil-kebil sensorg sambung tengok tibi.
entah paham entah tidak.

semalam tiba2 lepas abis mandi pukul 8,dia tanya mak,"mana baju sembahyang saya?"

mak tanya "faiz nak wat pe"
"saya nak pegi solat isyak"
menitik jugak airmata mak..


itu lah kisah adik saya yg dah tau nak jadi org normal..err..sikit-sikit la..


p/s:agaknya doa maklong kat Mekah 2 dh didgr..alhamdulillah..=)

No comments: